زوبین
مکث شروین امیدوار بر زندگی و سیاست
Friday, February 17, 2006
گناه در غرب، گردن زدن در بندرعباس
يک هفته پس از چاپ يک مطلب طنز در هفته نامه تمدن هرمزگان که مديريت آن را علي ديرباز يکي از اعضاي آبادگر مجلس بر عهده دارد، علاوه بر بازداشت هفت تن از نويسندگان و کارمندان اين هفته نامه، روز گذشته اعلام شد که علي ديرباز نيز بازداشت شده است. مدير اين نشريه ، که در بندرعباس منتشر مي شود، در يک هفته اخير با انتشار بيانيه هايي خود را مبرا از مسووليت دانسته و متهم اصلي اين ماجرا را يک دختر 19 ساله به نام الهام افروتن معرفي کرده و خواستار اعدام او شده بود.
اين در حالي است که بر اساس اصلاحيه قانون مطبوعات که در روزهاي آخر کار مجلس پنجم تصويب و انتقادات زيادي را به همراه داشت، مسووليت مدير مسوول و نويسنده مي توانند مورد پيگرد قرار گيرند، و دختر جواني که متهم به توهين به مقامات نظام شده است نه نويسنده و نه مدير مسئول اين هفته نامه بوده است. در عين حال برخي از ناظران معتقدند که اين ماجرا بيش از هر چيز به منظور ايجاد محدوديت هاي تازه رسانه اي به راه افتاده است. همزمان سايت انتخاباتي محمود احمدي نژاد اعلام کرد که قريب به هفتاد هفته نامه که به نوشته اين سايت هفته نامه زرد عنوان شده اند،به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي به زودي توقيف خواهند شد.
اعدام کنيد
ماجرا از آن جا آغاز شد که هفته نامه تمدن هرمزگان به صاحب امتيازي علي ديرباز که از راستگرايان مشهور بندرعباس است، اقدام به چاپ مطلب طنزي با عنوان عنوان "مبارزه با ايدز را علني کنيم: چگونه در مقابل ايدز حکومتي مصون شويم؟" کرد.
مطلباگر چه اندکي پس از توزيع اين هفته نامه در بندر عباس، کليه نسخه هاي آن جمع آوري شد، اما ساعاتي بعد گروه هايي از تظاهرات کنندگان خواستار بازداشت و مجازات عاملان چاپ اين مطلب شدند. ساعاتي بعد خبر رسيد که هفت تن از اعضاي تحريريه و کارمندان اين نشريه بازداشت شده اند. در اين ميان از يک دختر 19 ساله به عنوان متهم اصلي چاپ اين مطلب ياد شد. الهام افروتن، دختر جواني که در اين هفته نامه کار مي کند. اندکي بعد، معاونت امور مطبوعاتي وزارت ارشاد طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد، پروانه انتشار نشريه "تمدن هرمزگان" به دليل نشر مطالب خلاف قانون مطبوعات لغو شده است. در اين اطلاعيه‌ همچنين آمده بود که: "در پي انتشار مقاله موهن و خلاف صريح قانون در نشريه تمدن هرمزگان به درخواست اين معاونت، هيأت نظارت بر مطبوعات طي جلسه فوق العاده بر اساس ماده 27 و نيز بندهاي 1 و 2 ماده 6 قانون مطبوعات پروانه انتشار نشريه مزبور را لغو كرده و مراتب جهت رسيدگي نهايي به مراجع ذي‌صلاح قضايي ارجاع خواهد شد." همزمان مدير و صاحب امتياز اين نشريه نيز با انتشار اطلاعيه اي خود را مبرا از ماجراي يپش آمده دانست و خواستار اشد مجازات براي کارمندان نشريه خود شد. ديرباز، آنگاه در جمع خبرنگاران پارلماني گفت كه در جريان انتشار مطالب نشريه اش نبوده، اما به اعتقاد او نويسنده اين مطلب به دليل اهانت هاي بيشمارش به انقلاب اسلامي و مقامات كشور بايد اعدام شود.
از ابتداي هفته گذشته، سايت ها و روزنامه هاي وابسته به راستگرايان تندرو که به نظر مي رسيد مترصد فرصتي براي تهاجم به اندک مطبوعات منتقد دولت بودند، با پوشش گسترده ماجراي هفته نامه تمدن، خواستار برخورد تند با کارمندان اين هفته نامه شدند.
خروش حزب الله
يکي از سايت هاي خبري نزديک به راستگرايان همزمان هم خبر داد که: "مردم بندرعباس در پي اهانت نشريه تمدن هرمزگان به امام راحل، آرمان ها و اهداف انقلاب، شهدا و مسوولان نظام راهپيمايي کردند." اين سايت به نقل از خبرنگار خود در بندر عباس نوشت: [مردم اين شهر در حمايت از آرمان و اهداف امام راحل، شهدا و مسوولان نظام و رييس جمهوري با راهپيمايي از مقابل دفتر اين نشريه در خيابان اسدآبادي و با دادن شعارهايي مانند ''مرگ بر قلم به دست مزدور''، ''نماينده خائن ننگت باد'' ، ''مرگ بر منافق'' و ''ما اهل کوفه نيستيم علي تنها بماند''، خشم و انزجار خود را نسبت به عاملان اين خيانت اعلام کردند].
اين سايت در ادامه خبر داد: "مردم غيور و هميشه در صحنه بندرعباس ساعت 16 بعد از ظهر ديروز به محل دادگستري شهرستان بندرعباس رفتند و با تجمع مقابل دادگستري استان هرمزگان با قرائت بيانيه از دستگاه قضايي خواستار رسيدگي به مسئله در اسرع وقت شدند و در خواست كردند مسببان اين عمل سخيف و موهن به اشد مجازات رسانده شوند تا درس عبرتي باشد براي همه کساني که در فکر توطئه عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي، اهداف و آرمان هاي بلند امام راحل، شهدا و ولايت فقيه هستند."
يکتن خدايي رييس دادگستري هرمزگان نيز با حضور در ميان تظاهر کنندگان با اعلام تاثر شديد نسبت به اين موضوع اظهار داشت: "عاملان خيانت هم اکنون در اختيار مسوولان به منظور تکميل اطلاعات اوليه هستند و در اسرع وقت و با دقت به پرونده آنها رسيدگي و به سزاي اعمال ننگين خود خواهند رسيد."
قاطعيت، قاطعيت
رييس دادگستري استان هرمزگان نيز يک روز بعد در جمع خبرنگاران گفت: "با همراهي و همكاري همكاران دستگاه هاي امنيتي و قضايي با خاطيان جسارت به امام راحل، اهداف و آرمان هاي انقلاب قاطعانه برخورد مي شود." محسن يكتن خدايي در جمع خبرنگاران با اظهار تاثر شديد نسبت به "هتك حرمت نشريه تمدن هرمزگان به باورهاي ديني و مذهبي و ملي مردم كه در نوع خود بسيار سخيف و موهن است" تاکيد کرد که بايد "برخورد مناسبي" صورت گيرد. او به عنوان رييس دادگستري بندر عباس از ادامه تحقيقات خبر مي داد گفت: " قطعا انجام اين عمل همراه با قصد و نيت و از پيش طراحي شده بوده است و نمي تواند تصادفي باشد."
رييس دادگستري استان اظهار داشت: "شب گذشته پس از اطلاع يافتن از موضوع بلافاصله جلسه شوراي تامين استان برگزار شد و با بررسي و هماهنگي مسئولين به ويژه استاندار مصوبات ويژه جهت دستگيري عاملان اين نشريه موهن كه با خباثت هر چه تمامتر جرات توهين به باورهاي ملت را به خود داده است تصويب شد."يكتن خدايي با اشاره به توقيف دفتر نشريه و دستگيري مسببان گفت: "در همان ساعات اوليه عاملان قضيه دستگير و بازداشت شدند و اكنون اقدامات اوليه تحقيقات پيرامون قضيه صورت گرفته است و تا رو شدن كامل ماجرا و ريشه يابي علل و انگيزه اين جنايت نياز به كار تحقيقاتي بيشتر دارد." وي همچنين گفت: "پس از كار تحقيقاتي دادگستري استان هرمزگان طبق قانون رسيدگي به تخلفات مطبوعات به دقت و در اسرع وقت با هر يك از عاملين به نوبه خود برخورد جدي و حكم مقتضي صادر مي شود." او تصريح كرد: "دستگاه قضايي به دور از احساسات و در كمال بيطرفي، عادلانه و تنها در چهارچوب قانون به اين پرونده رسيدگي و كار خود را انجام مي دهد."
يكتن خدايي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران در مورد مصونيت نمايندگان مجلس، گفت: "پرونده ايشان در زمان حاضر در حال تحقيقات مقدماتي و عاملين درج اين مطلب در اختيار نيروهاي اطلاعاتي هستند و مصونيت، نسبت به مسايلي است كه در مجلس عنوان مي شود." رييس دادگستري استان همچنين گفت که افراد دستگير شده چهار نفر هستند و تاکيد کرد که يكي از آنها خانم است. رييس دادگستري بندر عباسسپس تاکيد کرد: "اهانت به اصل نظام و باورهاي ديني مذهبي به هيچ وجه شامل تخفيف در صدور حكم نمي شود و مطمئن باشيد براي ما هيچ تفاوتي ندارد چه يك فرد معمولي و چه نماينده مجلس و چه بسا اين عنوان سبب رسوايي و دقت بيشتر هم مي شود." چند روز بعد از اظهارات رييس دادگستري بندر عباس اعلام شد که تعداد بازداشت شدگان به هفت نفر رسيده است.
موج تازه
اندکي بعد البته برخي از منابع خبري اعلام کردند که طنز چاپ شده در هفته نامه تمدن، به خاطر کمبود مطلب و در آخرين دقايق ارسال هفته نامه به چاپخانه، از اينترنت تهيه شده است. يک وبلاگ نويس هم که در خارج از ايران ساکن است، با انتشار مطلبي اعلام کرد که اين مطلب طنز را مدتي پيش در وبلاگش منتشر کرده و مسوليت نوشتن آن را بر عهده گرفت. ف.م. سخن در وبلاگش از مسئولان خواست به خاطر مطلبي که او سه هزار کيلومتر دور تر از بندر عباس نوشته، دختر جواني را که نقشي در نوشتن آن نداشته، در بندر عباس محاکمه نکنند.متن نامهبا اين حال، وقتي روز گذشته اعلام شد که علي ديرباز عضو راستگراي مجلس، هم به رغم رفع مسووليت از خود و در خواست اعدام براي همکارانش، بازداشت شده، برخي از ناظران از ادامه ماجرا خبر دادند. به نظر مي رسد تمايل دولت به انسداد بيشتر در عرصه اطلاع رساني، اکنون بهانه تازه تري يافته که مي تواند موجب برخورد تندتري با مطبوعات شود. اين گمان وقتي تقويت مي شود که همزمان سايت خدمت، سايت انتخاباتي محمود احمدي نژاد، به نقل از يك نهاد امنيتي گزارشي درباره نشريات شهرستاني و برخي از هفته نامه ها منتشر کرد. اين سايت داد که: "معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد، حمايت مالي از 68 نشريه زرد را قطع خواهد كرد. با قطع كمك مالي به اين نشريات كه با چاپ مطالب منافي عفت عمومي و سلامت رواني جامعه، اغلب تبعات منفي در ميان مخاطبان خود به جا مي گذاشتند، اعتبار مانده از اين محل به روزنامه‌ها و مجلات كثيرالانتشار و فرهنگي اختصاص خواهد يافت." اين سايت از جمله به اين نکته اشاره کرد که :" قوميت‌گرايي و بحث‌هاي منطقه‌اي در برخي نشريات محلي آذربايجان با شدت
دنبال مي‌شود."